Copyright © 2022 Naoki Kimura All rights reserved.

             木 村 尚 樹 
         NAOKI  KIMURA
         fine photographic arts
           since 1987

凪LOGO_BK_light_edit-c.gif

写真美術の民主化

限界芸術への変移(インスタグラム考)

写真美術の民主化

芸術の民主化ともいえる限界芸術に於いては、表面的には元来の写真の持つ宿命を鑑みた時、発明家・研究者などの専門家派生という意味で逆行するものである。
しかし写真が、初期の制作技術からデジタルの粋を極めつつある現在までの進化を遂げる過程で、そのベクトルは一部の専門家から一般の愛好家をさらに通り越して、概ね写真を生活の一部として接している者へまで浸透するに至る現状があることは、限界芸術の云うところの”立ち位置(概念的な立場)”を物語る。

従って、専門家から専門家への行為を意図する芸術が純粋芸術であるとするなら、初期の「写真」を芸術として捉える作品は”その時代(時点)に於いて”まさに純粋芸術に区分される。
そして、大衆への拡散を以てその具体性を獲得することになるという意味で、大衆芸術にもなり得た。
しかしインスタグラムに代表されるように、さらにその先にまで行くことで、写真は生活に添い寝をするレベルの親和性を身に着けてしまうのである。
皮肉にも本質的には到達点として、限界芸術の目指すところにいるのである。

それは写真がその性質からあらゆる経験を映像に翻訳することによって、多様化した価値観に平等に捉えられる宿命を持っているからに他ならない。

Marginal art, which can be called the democratization of art, is superficially regressive in the sense that it is derived from specialists such as inventors and researchers, in light of the original fate of photography.
However, the fact that in the process of evolution of photography from the early production techniques to the present day, when digital technology has reached its peak, the vector has shifted from some specialists to general enthusiasts, and even to those who are familiar with photography as a part of their daily lives, tells us the "position (concept position)" of what is called marginal art.

Therefore, if the art that is intended to be acted from expert to expert is pure art, then the early works that consider "photography" as art can be classified as pure art "at that time (point in time).
They could also become popular art in the sense that they acquired their concreteness by spreading to the masses.
However, by going further, as represented by Instagram, photography has acquired a level of affinity that allows it to snuggle up to people's lives.
Ironically, as an essential point of arrival, we are at the point where marginal art aims to be.

This is only because photography, by its very nature, translates all experiences into images, and thus has the destiny to be equally captured by diversified values.

木 村 尚 樹

fine art photography